onsdag 15 september 2010

Semestern slut...sedan länge!

Semestern är slut sedan länge, men det har varit fullfart sedan jag kom tillbaka och tyvärr har bloggen fått stå tillbaka lite, otroligt mycket har hänt. Det största för mig är dock att jag idag tillträde min nya tjänst som Produktionschef på Spendrups bryggeri i Vårby. I praktiken innebär det att jag får mer ansvar men behåller vissa uppgifter från min gamla roll, bland annat så kommer jag även i fortsättningen göra produktutveckling av nya öl på Spendrups.

Som produktionschef ansvarar jag för hela produktionen på bryggeriet i Vårby dvs. från maltmottagningen till det att de färdigtappade flaskorna går ut på lager! Det skall bli otroligt spännande och utmanande. Samtidigt som jag får göra det jag verkligen brinner för, göra GOTT ÖL!


Lite om min semester, det var ett mycket trevligt besök på Helsinge ångbryggeri! Peter visade det lilla bryggeriet som han nästan byggt helt själv, bjöd på gott om god öl och vi avslutade kvällen med ett par fantastiskt goda ”Grillhaxe”, det vill säga gilljerad fläsklägg på tyskt vis. Pratade minnen från våran gemensamma tid i Berlin och drack mer öl! Fantastiskt roligt!


Sedan var det dags att styra mot dalarna och slåtterfest. Vädret var det lite si och så med men humöret var på topp! Vi badade, jobbade och drack öl, närmare Pistonhead low riding lager! Det gick år några flak och man kan konstatera att denna humle aromatiska sommar brygd även passar utmärkt till fysiskt arbete. Rent historiskt sett finns det inget speciellt slåtteröl utan man drack oftast svagdricka vid arbete på fälten.


Svagdricka är en gammal svensk dryck, det finns liknande drycker på andra ställen tex tyskland men inte som den svenska! Svag dricka gör man precis som öl, dvs. Man brygger en vört på mörk malt, humle och slår ut vörten på va 7 % stamvört . Jäser och alkoholen ligger på ca 2 vol.% , som en lättöl. Sedan sötar man upp brygden på något sätt, te.x. med socker, sackarin eller dyl. Sedan får man en söt, mörk dryck med balanserad beska. Kan faktiskt va rätt gott ibland!





Vad sugen jag blev, får bege mig ut till kylen.




Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar