fredag 8 oktober 2010

Silvermedalj på Stockholm Beer and Whiskey festival










Sedan den 30 september pågår Stockholm Beer & Whiskey festivalen. Igår var det dags för prisutdelning för de nominerade brygderna och vi på Spendrups bryggeri vann en silvermedalj med Bryggeriets Julspecial i klassen mörklager över 6 vol%. Det tävlades i 40 olika klasser och över 1100 sorter provades innan de nominerade togs ut!


Bryggeriets Julspecial är en ny julbrygd för i år och ersätter våran Spendrups Julbock. Även detta nya recept har en alkohol på 7,0 volymprocent. Bryggt har jag med münchnermalt och pilsnermalt humlen är ihop komponerad av tyska humlesorterna Magnum, Perle och Tettnager. Om ni frågar mig tycker jag det är en väl balanserad brygd med kryddiga toner men PROVA SJÄLV!!


Naturligtvis är jag stolt att vi vann en silvermedalj. Jag och min dotter Emelie var på plats igår kväll och tog emot medaljen.



Montern från Spendrups bryggeri var välbesökt och man kan testa både befintliga sorter så som prov brygder bland annat en som vi kallar för No1. Det är ett ljust mellanöl enbart bryggt på tjeckisk Saazer humle….

Vi får se om den kommer ut till försäljning men festivalbesökarna verkade iallafall gilla den
Nu skall jag njuta av en pilsner.

SKÅL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar