fredag 19 februari 2010

Ledarskap och ISO 14001

Det har varit en intensiv vecka på jobbet eller rättare sagt, jag har knappt varit på bryggeriet i veckan. Tisdag och onsdag var det ledarskapsutbildning Tolvsbo. Det var inte min första och inte den bästa ledarskapsutbildning jag gått på, men det är alltid nyttigt att repetera och få sig en tankeställare eller två. Vi pratade mycket om att organisera sin tid, delegera, leda i förändring och ge feedback. Ja det var nog rätt intressant i alla fall...

Torsdag och fredag var jag på kickoff och introduktion i ett nytt projekt som handlar om att Spendrups skall miljöcertifiera sig efter ISO 14001 och jag är delprojektledare. Jag har ansvaret för projektet i Vårby. Det skall bli fantastiskt roligt och det är ett mycket bra initiativ av företaget att satsa ännu mer på miljöarbete. Vi började med introduktionen igår eftermiddag på konferensanläggningen i Tammsvik. Därefter följde en superb middag (i och för sig med vin) men maten var fantastiskt god. Kvällen avslutades med ett par Mariestads Export. Idag dök vi djupare in i ISO standarden och fick en liten utbildning i de olika kapitlen och kravelementen. Vi gör mycket miljöarbete idag på Spendrups men vi kan bli bättre och efter detta projekt har vi ett bevis på vårat ständiga engagemang och fortlöpande arbete. Det här kommer vi att fixa och det skall bli riktigt roligt!

Att tillverka öl är energikrävande därför är det extra viktigt att hushålla med de energiresurser vi har.

Medans jag befann mig på annan ort filtrerade man Mariestads påskbrygd på bryggeriet. Jag har naturligtvis provsmakat lagertanken och det var gudomligt gott. Vi tappar på måndag, jag återkommer då med lite mer detaljer kring brygden men det är en mycket bra årgång, det kan jag avslöja redan nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar