fredag 26 februari 2010

Mariestads påskbrygd 2010




Då är det fredag igen och sista arbetsdagen denna månaden. Bryggeriet går på högvarv och vi gjorde 23 brygder mer denna månaden än vad vi gjorde förra året i februari!
Vi tappade inte Mariestads påskbrygd i måndags! Etiketterna kom inte, men idag såg den första tappningen sitt ljus. En härligt mörkbrun brygd med både tysk och amerikans humle. Jag använder mig av pilsner, münchnermalt samt mörk karamellmalt och caraaroma vilket ger brygden en fyllighet och komplex maltighet. Beskan är kraftigt markerad och balanserar upp den framträdande maltigheten. Den sena givan av Centennial och Amarillo ger ölet en härlig humle blommighet. Ja den är väldigt god och som tur är, är det bara fyra veckor till påsk!

Igår hade jag besök av Norrskens ungdomarna igen, vi gick igenom filtration och tappning. De har nu följd bryggningen från krossning av maltet till tappat öl. Eftersom de bara är 14 år får de inte provsmaka sitt öl, men lärarna lär bli glada!

En GLAD PÅSK snart i alla fall och… vi får hoppas snön försvinner till dess!





2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att du har lagt upp en video från bryggeriet, det för du gärna göra fler gånger.

    jag ser fram emot att få smaka Mariestads påsköl, då den brukar vara ett mycket bra val till påskmaten. Malt och humlekombinationerna verkar spännande och jag hoppas att det blir lika gott som det låter.

    När kommer ölen ut i butik?

    SvaraRadera
  2. Hej

    Systembolaget släpper påskölen den 15 mars!

    Den som väntar på något gott...

    SvaraRadera