onsdag 6 januari 2010

Trettondag jul och ledig

Vad gör man en mycket kall trettondag jul? Jag bryggde hemma! Mitt yrke är också min hobby! Det händer dock inte ofta att tiden räcker till att brygga 8 timmar i mitt lilla minibryggeri. Men idag fanns det inget annat på agendan så jag och min granne Kalle bryggde en mörk lager med pilsnermalt, mörk karamellmalt och färgmalt. Färgmalt är rostat malt som rostas på samma sätt som man rostar kaffe. Ja användande en speciell färgmalt som heter Caraaroma och ger en choklad liknade ton i smaken och en mörkt rödbrun färg. Till bittergivan använde vi den tyska humlen Perle och som aromgiva egenodlad Saazer humle från Kalles trädgård.
Bryggverket har jag byggt själv och ger ca 30 liter vört. Det består av en kombinerad mäsk och vörtpanna och ett separat silkar. Mäsken pumpas upp till silkaret med en slangpump, sedan självrinner vörten tillbaka ner i mäsk/vörtpannan. För uppvärmning använder jag två stycken 1,5 kw elpatroner.

Det blev en härlig dag och det ligger en ljuvlig doft av mäsk kvar i bryggeriet. Vörten är jästad och klar och imorgon innan jag beger mig till jobbet skall jag kontroller så att jäsning kommit igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar