fredag 13 november 2009

Första inlägget - Julöl


Sitter och njuter av en Mariestads Julbrygd och funderar på vad jag skall skriva om i min nya blogg?! Men jag har för avsikt att berätta om mitt oerhört intressanta jobb som bryggmästare på ett av Sveriges största bryggerier. Och varför då inte börja med gårdagen?! Jag hade äran att för tredje året i rad presentera Spendrups Julbrygder tillsammans med familjen Spendrup för ett 50tal journalister, mycket mycket lyckat. Vi provade Spendrups Julbrygd, Mariestads Julbrygd, Spendrups Julbock och Wisby Julbrygd. Alla har vi olika smak och tur är väl det, men de flesta föll Mariestads julbrygd bäst på läppen. Det är även min favorit. Mycket välbalanserad och en kraftig maltighet mmmmm. Journalisterna hade många frågor och stämningen var hög.

Har ännu inte provat konkurrenternas julöl men jag tror vi har mycket goda chanser att ligga i topp iår efter all den positiva feedbacken. Jag är mycket nöjd med årets julöl och skam vore det ju annars men vi alla har gjort ett fantastiskt jobb! Det roliga med att brygga julöl är att det blir alltid lite annorlunda och det är inte för att vi byter recept varje år, nej utan för att vi jobbar med "levande" råvaror. Iår har Mariestads julöl fått upp fylligheten och maltigheten något! och brygden har även fått en lite mer kaffe liknande ton. Jag behöll samma humle blandning som förra året dvs Tysk Perle, amerikansk Cascade och Amarillo vilket ger en härligt humle blommig profil!

Nu är i alla fall jag i julstämning. bara 6 veckor kvar!

3 kommentarer:

  1. Slår nog inte Mysingen ;)

    SvaraRadera
  2. Låter fint. Ser fram emot provsmakning med dig som personlig guide!

    SvaraRadera