måndag 16 november 2009

Julölsbryggning och mörka favoriter

Bryggningen av julöl är i full gång på bryggeriet och det är verkligen något speciellt med det. Det är inte bara det att det luktar annorlunda från mäsken i brygghuset utan även alla säckar med specialmalt som står i vart ända hörn. Det är hantverk "pure"... ett arbete som kanske inte är det mest uppskattade av mina duktiga medarbetare eftersom det är tungt och dammar överallt men all möda är det värt när resultatet blir så gott. Idag var det en sådan dag när det doftade härligt ur pannorna och svetten lackade men alla var på gott humör. Var öl har sitt tillfälle och så även julölet.
Jag har många favoritöl och framförallt mörka kraftiga öl är njutnings öl för mig. Ett väldigt bra öl som jag njutit av den senaste tiden är St Peter´s cream Stout. Den är kolsvart och har ett härligt krämigt skum som skiftar i vitt och ljusbrunt. I doften är det kaffe och sirap men man kan även urskilja en härlig humlearom från den traditionella engelska humlen Fuggles. Smaken är kraftigt maltig med en härlig brändhet av det rostade maltet. Beskan är makerad men inte allt för kraftig och ölet är riktigt lent i munnen och rinner mjukt ner i strupen.
Mycket gott prova själv!
Stout är ett överjäst öl som framförallt tillverkas i England och hör till ölfamiljen porter. Men Stout´s är kraftigare, torrare och beskare än det man idag kallar för porter. Det är svårt att hitta en riktigt god porter, men min varmaste rekommendation är naturligtvis Mariestads årgångsporter ;-). Där har jag har använt just traditionell Engelsk Fuggles humle. Mariestads årgångsporter porter är inte lika söt som många andra svenska porter utan leker med smakerna ur komplexiteten i maltblandningen där man känner både kaffe, mörk choklad och lakrits. Jag använder även ett specialmalt som heter Melanoidinmalt vilket ger en lätt syrlig smak och en speciell arom på ölet.



länge leve mörktöl!


1 kommentar:

  1. Mariestads Årgångsporter kommer knappast upp till Carnegie Porters sämsta årgångar (1994 och 1997). Men jag har sparat några för att se om de klarar av flasklagring.
    Carnegie Porter 1983, 1987 och 1998 var riktigt riktigt goda.

    SvaraRadera