fredag 20 november 2009

Mariestads årgångsporter


Sitter här efter en intensiv och rätt jobbig dag och njuter av en Mariestads Årgångsporter 2008. Det gör mig dock vemodig för var klunk att veta att denna goda öl är på väg att försvinna. Detta på grund av en nedlistning på Systembolaget till beställningssortimentet.

Naturligtvis är det personligt eftersom jag lagt ner mycket möda och kärlek i denna brygd. Men jag tycker framförallt att den har sin rättsmätiga plats på Systembolaget eftersom den har en helt annan komplexitet, smak och karaktär än andra svenska porter. SYND!

Men varför gråta över spillt öl?! Det är nya tag som gäller....

3 kommentarer:

  1. Portern är i en klass för sig! Du får ge några hintar om receptet och råvarorna!

    SvaraRadera
  2. Mycket tråkigt att årgångsportern försvinner! Finns inte att få tag på nu längre antar jag?

    Kul att du startat en blogg, Louise tipsade! Tack för lektionen om jästnäring. Andra försöket blev mycket bättre!

    SvaraRadera
  3. Nedlistningen är ju inte kul men jag tror att det beror på att porterälskare tycker om mycket smak, det saknar ju Mariestads Årgångsporter som ju faktiskt är ganska mild. Det verkar som om MP är riktad till folk som inte tycker om porter och då är det ju inte så konstigt att den inte säljer så bra. En riktigt bra porter är Närkes Stormaktsporter. Där finns det rikligt med smak för de som tycker om porter.

    SvaraRadera