måndag 7 december 2009

Stor provsmakning

Vid ett antal tillfällen årligen provsmakar vi i en stor grupp öl. Gruppen består av marknads-, produktionsmänniskor och bryggmästare. Det blir ofta många sorter och väldigt intressant för alla har olika kunskap om öl men framförallt olika smak. En öl som jag tycker smakar fruktansvärt på grund av diacetyl kan någon annan tycka ha en härligt söt prägel!! Tja smaken är olika men diacetyl hör definitivt inte hemma i ett öl!
I fredags var det så dags för julölsprovningen, 11 öl sammanlagt.

Första omgången bestod av:
Falcon julöl
Grebbestad julöl
Spendrups julbrygd

Andra omgången:
Arboga julöl
Eriksbergs julöl
Mariestads julbrygd

Tredje omgången:
Fallen Angel (Jämtlandsbryggeri)
Midvinter nattens mörker (Sigtuna brygghus)

Fjärde omgången:
Wisby julbrygd
Nisse (Slottskällan)
Tomte (Slottskällan)

Min personliga uppfattning vad ett gott julöl är fanns i tre av de fyra omgångarna. Falcon var inte dålig men Spendrups julbrygd var bättre tycker jag. I andra omgången var Mariestads julbrygd väldigt gott och överlägsen de andra. Nästa omgång var ju ingen direkt julöl dock mörka och kraftiga produkter, Midvinter nattens mörker från Sigtuna brygghus har jag svårt att definiera som en julöl än mindre som öl överhuvudtaget. Den är väldigt kryddigt och enligt etiketten saknar den helt humle…
Den fjärde och sista omgången fanns det två bra öl Wisby och Tomte däremot Nisse var nog ett av de sämsta julöl jag druckit iår (Danmark inräknat!). Wisby har en kraftig och härlig humle blommighet som tilltalar mig!

Men vinnare alla kategorier blir i allfall för mig Mariestads Julöl ;-) … men smaken är ju olika.

Imorgon kanske jag skriver lite om de Julöls recensioner som nu börjar ramla in. Skönt att vår julölsprovning med journalisterna gav något i alla fall!

2 kommentarer:

  1. Det är roligt att följa dig Richard, läser varje gång du skrivit något./C

    SvaraRadera
  2. Ja smaken är verkligen "Forskellig" som dansken säger. Du och journalisten på Sydsvenskan tycker väldigt olika.
    Kjell

    SvaraRadera